
Mitt namn är Maria Ndamtang, jag är gift och mamma till två döttrar. Jag är uppväxt i Stockholm och som svensk har jag inte behövt kämpa med integrationen på samma sätt som vår målgrupp, men jag har sedan tonårstiden umgåtts, till största delen, med människor med utländsk bakgrund och jag har rest & bott med lokalbefolkning i bl a Indien, Libyen och självklart Kamerun. När jag flyttade till Göteborg bodde jag i en nigeriansk familj i nästan 1 års tid, med uteslutande nätverk från olika afrikanska länder. Genom min man Aristide, som kommer från Kamerun, har jag fått ta del av hans integrationsresa ”first hand” och fått mig emellanåt att känna mig modlös. Allt detta har gett mig en gedigen erfarenhet och förståelse för olika kulturer och dess olika sätt att utrycka sig. Det har öppnat mina ögon för mina egna fördomar och gett mig insikter kring vilka verktyg som är nödvändiga för en lyckad kommunikation mellan människor från olika länder och kulturer. Framförallt har det berikat mig enormt! jag har lärt mig och tagit till mig många saker från dessa kulturer som har varit till stor hjälp i både professionella och privata relationer. Professionell bakgrund: Jag hoppade av skolan ganska snart efter 9:an. Jag var skoltrött sen en tid och insåg att jag förmodligen skulle gå ut gymnasiet utan fullständiga betyg om jag fortsatte, så jag valde att hoppa av skolan och försöka ta vara på den tiden på ett bättre sätt. (Jag kom att studera upp gymnasial grundbehörighet på komvux ca 10 år senare). Första året var tufft, att vara 16/17 år och arbetssökande, då är man inte så attraktiv på arbetsmarknaden. Jag är kreativ av mig så, förutom att städa och hjälpa till med vattentätning av comradio på min pappas företag, så tog jag en kurs i kläddesign. Insåg att det inte var min grej och tog en utbildning till professionell makeupartist & hårstylist och startade min karriär som frilansare parallellt med arbete i en guldsmedsbutik.
Äntligen kunde jag arbeta och det var en värdefull tid. Efter nästan 4 år fick jag möjlighet att arbeta i en reception på ett fastighetsbolag och där började min resa inom administration. Efter det har jag haft roller som facilities coordinator med budgetansvar, kundtjänstmedarbetare, projektadministratör, upphandlingsstöd inom offentlig sektor samt resurs planerare för globala IT projekt. Många gånger har jag själv varit konsult via bemanningsföretag men har även varit den som anlitat personal genom bemanning/konsultbolag.